T-Mobile ziet omzet in 2014 dalen maar ARPU stijgen
De omzet van T-Mobile Nederland is met 6,9 procent gedaald tot 1551 miljoen euro. De EBITDA liet een groei zien van 27,3 procent naar 630 miljoen euro en de ARPU steeg naar 24 euro. Dat heeft het telecombedrijf vandaag laten weten.
Volgens T-Mobile heeft de aanhoudend sterke focus van T-Mobile Netherlands op mobiel internet, het aanbod van een kwaliteitsnetwerk en flexibele, aantrekkelijke dataproposities zich in 2014 uitbetaald. Het bedrijf zegt er in geslaagd te zijn om in 2014 hoogwaardige, datagedreven klanten aan te trekken en te behouden. Dit heeft geleid tot een stijging van de ARPU van 4,3 procent naar 24 euro en een EBITDA-groei van 27,3 procent naar 630 miljoen euro. Volgens T-Mobile daalde de totale omzet in lijn met de tendens binnen de sector, door de algehele prijsdalingen en de lagere inkomsten door minder bundeloverschrijding van klanten.
De klanten van T-Mobile verbruikten in 2014 128 procent meer data dan in 2013, wat leidde tot een stijging van zes procent non-voice revenue. Mark Klein, ceo T-Mobile Netherlands: “Onze keuze voor het beste netwerk en aantrekkelijke, flexibele 4G-databundels spreekt onze klanten aan. Dit blijkt uit de cijfers over 2014. Daarnaast hebben we de dalende inkomsten in 2014 weten te compenseren door strenge kostenbeheersing, wat tot een stijging van onze EBITDA heeft geleid. De verkoop van Simpel en de verminderde focus op prepaid hebben geleid tot een daling van het aantal klanten.”
De uitrol van het nieuwe mobiele 4G-netwerk verloopt volgens plan, zo stelt de operator. Ruim een miljoen klanten van T-Mobile maakt dagelijks gebruik van het mobiele 4G-datanetwerk en dit aantal zal in 2015 naar verwachting in rap tempo blijven stijgen zodra T-Mobile landelijke dekking heeft. Klein: “We bouwen een compleet nieuw netwerk in Nederland op basis van de nieuwste technologie en uitstekende frequenties. Met vijfduizend antennes bieden we in stedelijke gebieden de dichtste antennedekking van alle aanbieders. We werken aan een hoogwaardig netwerk met een capaciteit die klaar is voor uitzonderlijke datagroei in de toekomst.” Het onafhankelijke data-analysebureau DIKW analyseerde in het vierde kwartaal ruim 100.000 Ookla snelheidstests in de gemoderniseerde gebieden van T-Mobile. Uit deze analyses is gebleken dat de netwerksnelheid van T-Mobile in het dekkingsgebied gemiddeld het hoogst is voor downloaden, uploaden en ping. Ookla is 's werelds meest gebruikte tool voor de meting van vaste en mobiele internetsnelheid.
Met de verkoop van Simpel en de stopzetting van het merk MTV Mobile in 2014 gaat T-Mobile Netherlands in 2015 door met twee merken op de Nederlandse markt: T-Mobile en BEN. “We verwachten veel van BEN in 2015 als ‘personal budget-challenger’. BEN is na meer dan tien jaar nog altijd een zeer gerespecteerd en geliefd merk met een trouw klantenbestand. Door zijn aanbod van ‘no-nonsense’ mobiele telefonie, mobiel internet, een geweldige netwerkervaring en betrouwbare diensten tegen een concurrerende prijs biedt het merk uitstekende perspectieven in dit zeer competitieve segment”, aldus Klein.
bron: connexieb2b.nl