T-Mobile minder omzet, maar aantal klanten stabiel

T-Mobile Nederland heeft een stabiel tweede kwartaal achter de rug. Extra investeringen in zowel de consumenten- als zakelijke markt in het tweede kwartaal van 2015 hebben geleid tot een stijging van de totale omzet met 4,6 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2015. Ook de omzet uit bellen en data ('service revenue') bleef ten opzichte van het eerste kwartaal stabiel met 255 miljoen euro. 

Mark Klein, CEO T-Mobile Nederland: “In het tweede kwartaal lag de nadruk vooral op behoud en acquisitie van hoogwaardige klanten in zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Dit heeft een goede uitwerking gehad op de omzet en tot stabilisatie van het aantal contractklanten geleid. De ontwikkeling van de omzet uit bellen en data in 2015 stemde tot tevredenheid. De gevolgen van ons sterk verbeterde 4G-netwerk, dat in oktober dit jaar landelijke dekking zal hebben, was ook bij onze zakelijke activiteiten merkbaar.” 

T-Mobile Zakelijk 
Voor 2015 heeft T-Mobile het midden- en kleinbedrijf en de grootzakelijke markt als groeigebieden gemarkeerd. Mark Klein: “Strategische focus op onze zakelijke activiteiten heeft voor een groei van het aantal klanten gezorgd in het midden- en kleinbedrijf, met inzet van sterke proposities en ons uitstekende netwerk. De groei van het aantal zakelijke fixed mobile-contracten in verhouding tot mobile only-contracten is een positieve trend voor de langere termijn. Bovendien ben ik verheugd dat de nieuwe mogelijkheden in de grootzakelijke markt veelbelovend lijken. In het tweede kwartaal heeft T-Mobile Zakelijk met succes Cloud & Clear gelanceerd - een onderscheidende 'fixed mobilecloudoplossing' voor de zakelijke markt. Via Cloud & Clear kunnen bedrijven veilig en direct van hun bestaande telecom-omgeving overstappen naar de cloud en tegelijkertijd hun maandelijkse kosten verlagen. De eerste klanten zullen de dienst in september gaan invoeren. 

Zestig procent meer data 
In het tweede kwartaal is T-Mobile begonnen met de uitrol van snel internet op het 900mhz spectrum en voegt daarmee wederom fors extra capaciteit toe aan het 4G-netwerk. Klanten ervaren hierdoor tevens een sterk verbeterde dekking binnenshuis. Volgens het netwerk was dit goed merkbaar, want klanten van T-Mobile belden niet alleen meer, maar gebruikten in het tweede kwartaal van dit jaar ruim zestig procent meer data dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. 

Financieel 
Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014 is de totale omzet met 4,5 procent gedaald naar 362 miljoen euro. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2015 is de totale omzet met 4,6 procent gestegen, terwijl de omzet uit data en bellen (service revenue) stabiel bleef met 255 miljoen euro (- 0,8 procent). In 2015 bleef het aantal klanten stabiel op 2,8 miljoen. Onze budgetaanbieder Ben noteerde in het tweede kwartaal een stijging van het aantal abonnementen. Investeringen in het tweede kwartaal in onder andere marketing en sales hebben in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015 geleid tot een daling van EBITDA van 6,8 procent tot 124 miljoen euro, ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014 daalde de EBITDA met 17,3 procent. 

 

Bron: connexieb2b.nl