Moderne telefonie niet optimaal gebruikt in Nederland
Dalende tarieven, minder regelgeving en technisch bijna onbegrensde mogelijkheden. De zakelijke telecommarkt is in een paar jaar tijd onherkenbaar veranderd. Toch stijgt bij (middel-)grote bedrijven de Total Cost of Ownership (TCO) van telefonie, worden slechts een beperkt aantal nieuwe mogelijkheden toegepast en scoort de gebruikerservaring een onvoldoende. Er lijkt sprake te zijn van een ‘dubbele telecom-paradox’: Dalende tarieven versus stijgende kosten en toegenomen mogelijkheden versus afgenomen tevredenheid onder de gebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van ReleaseTMS, het onafhankelijke telecom beheer bedrijf voor de zakelijke markt.
“Je zou mogen verwachten dat door de opkomst van mobiele telefonie, 4G, integratie van telefonie en data diensten, Unified Communications, etc., de tevredenheid onder zakelijke telefonie gebruikers toegenomen zou zijn. Helaas is dit niet wat we constateren. Ook opvallend is dat de TCO van vaste en mobiele telefonie nauwelijks is afgenomen. Dit ondanks dat de tarieven de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gedaald”, aldus Erik Jan Keijzer, managing partner van ReleaseTMS.
Één van de conclusies van het onderzoek is dat doordat telecommunicatie voor bedrijven geen kernactiviteit is er een gebrek ontstaan is aan (moderne) telecom kennis en capaciteit. Hierdoor kunnen zij de technische ontwikkelingen niet bijhouden. Bovendien stijgen door privé ervaringen die medewerkers meenemen naar het werk de verwachtingen en eisen van gebruikers.
Hierdoor lopen de verwachtingen en hetgeen wat geleverd wordt door de werkgevers nog verder uit elkaar. Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven die de telefonie omgeving wel gemoderniseerd hebben nauwelijks profijt hebben van de nieuwe mogelijkheden. Een veel voorkomende situatie is namelijk dat de nieuwe technieken worden geïmplementeerd maar dat de gebruikers deze op de traditionele manier blijven gebruiken. Dit komt doordat er te weinig of geen aandacht besteed wordt aan de adaptatie door gebruikers en de verbeteringen die de nieuwe technieken mogelijk maken.
“Werkgevers zullen een inhaalslag moeten maken want zonder de nodige aandacht en focus op telefonie of hulp van specialisten, zal het ontstane gat tussen de geleverde diensten, de verwachtingen van de gebruikers en de technische mogelijkheden alleen maar groter worden. Bijkomend zal de TCO voor telefonie niet in lijn komen met de dalende tarieven.” aldus Keijzer.
Bron: connexie