KPN wil zakelijke tak verder stroomlijnen
Operator KPN gaat de komende maand een nog onbekend aantal arbeidsplaatsen wegsnijden in de divisie ‘Zakelijk’. Eerder dit jaar was al bekend geworden dat er in 2014 500 banen moeten verdwijnen in het bewuste bedrijfsonderdeel. Dit stellen anonieme bronnen bekend met de KPN-plannen aan de televisiezender RTLZ. De operator wil het bericht ontkennen nog bevestigen.
KPN worstelt al enige tijd met een daling van de inkomsten die het uit zijn zakelijke activiteiten genereert. Om het tij te keren, heeft de operator in oktober nog een nieuwe tijdelijke directeur voor de zakelijke tak aangesteld. De Deense Jesper Erisken (eerder al binnen KPN actief als directeur Consumenten Mobiel) moet er voor zorgen dat de kosten binnen de perken worden gehouden en dat de omzet stijgt. De aanstaande ontslagronde zou er in ieder geval moeten zorgen dat de vaste uitgaven op middellange termijn dalen. KPN heeft sinds 2005 al ruim 15.000 mensen weggesaneerd.
In het derde kwartaal van 2014 heeft KPN een omzet van 1,97 miljard euro weten te boeken. Daarmee ligt de omzet 4,9 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar (2,08 miljard euro). Het bedrijf rapporteert een kwartaalverlies van 76 miljoen euro (na belastingen). In het derde kwartaal van 2013 schreef de operator nog zwarte cijfers (nettowinst: 87 miljoen euro). Het verlies is grotendeels veroorzaakt door een herwaardering van de optie die KPN heeft op een groter pakket aandelen in glasvezelexploitant Reggefiber, een joint venture die het is aangegaan met de Twentse investeringsmaatschappij Reggeborgh. Hiermee is 114 miljoen euro gemoeid. Zonder die boekhoudkundige ingreep zou KPN in het afgelopen kwartaal een winst van 38 miljoen hebben behaald. Volgens CEO Eelco Blok moet 2015 evenwel het jaar van de positieve verandering worden. Dat moet met name liggen aan gunstigere fiscale omstandigheden (door de verkoop van de Duitse dochter E-Plus) en de kostenbesparende effecten van de voortdurende interne reorganisatierondes.
In de toelichting op de meest recente kwartaalcijfers van KPN valt te lezen dat de operator nog immer worstelt met ‘uitdagende marktomstandigheden’. Met name in de zakelijke markt blijft het kommer en kwel voor KPN: het bedrijf zag zijn zakelijke omzet met 7 procent dalen (van 759 miljoen euro in Q3 2013 naar 706 miljoen nu). Ook KPN’s verrichtingen op de consumentenmarkt zijn minder fortuinlijk gebleken in de afgelopen drie maanden. Zo daalde de omzet behaald met de verkoop van mobiele diensten van 375 miljoen euro (2013) naar 354 miljoen. Eenzelfde daling was eveneens te zien in de markt voor ‘vaste aansluitingen’ (‘Consumer Residential’): van 489 miljoen euro in 2013 naar 477 miljoen nu. De enig overgebleven buitenlandse activiteit, de Belgische mobiele operator Base, liet eveneens een omzetdaling zien: van 179 miljoen euro (2013) naar 174 miljoen.
Bron: Connexie.nl