Flinke klantengroei voor KPN bij dalende omzet

De groei van het aantal klanten van KPN zet door. Het telecombedrijf verwelkomde in het tweede kwartaal 31.000 nieuwe breedbandklanten en 64.000 nieuwe interactieve TV-klanten. Consumenten Mobiel noteerde 70.000 nieuwe klanten.

De geschoonde omzet daalde ondanks de aanwas met 3,8 procent naar 1,7 miljard euro. De stabiele omzet bij Consumentenmarkt werd nog steeds teniet gedaan door de aanhoudende krimp in de zakelijke markt. De EBITDA (geschoond) steeg met 1,5 procent.

In Zakelijke Markt zijn er volgens CEO Eelco Blok echter nog stappen te maken. ‘In een snel veranderende markt transformeren we het segment Zakelijk Markt door onze producten eenvoudiger te maken, ons kostenprofiel aan te passen en het benutten van nieuwe groeimogelijkheden. Nu we een overeenkomst hebben bereikt met de relevante ondernemingsraden, kunnen we de personeelsreductie in de tweede helft van dit jaar versnellen’, aldus Blok.

KPN lijkt vooral te profiteren van het groeiende aantal ‘triple play’-klanten – klanten die via KPN vast bellen, internetten en tv afnemen. Inmiddels heeft 54 procent van de breedbandklanten een ‘triple play’-pakket, vergeleken met 47 procent in het tweede kwartaal van 2014. Aan het einde van het tweede kwartaal nam 21 procent van het aantal breedbandklanten – in totaal 608.000 klanten – een combinatie van vaste-mobiele diensten af via KPN.

De combinatie van diensten slaat ook aan bij zakelijke klanten. Zo steeg in het tweede kwartaal het aantal multi play werkplekken met 51.000, dat nu 19 procent van de zakelijke mobiele klanten vertegenwoordigt.

 

Bron: Emerce.nl