Deloitte benoemt technologie- media- en telecomtrends 2015

In 2015 zijn het vooral de bedrijven die gebruikmaken van nieuwe technologieën als Drones, 3D-printers en ‘Internet of Things’, omdat zij hier vooralsnog meer baat bij hebben dan consumenten. Verder stijgen de aankopen met een smartphone met 1.000%, maar vervangt deze mobiele portemonnee nog niet het traditionele betalen. Dit zijn slechts enkele voorspellingen uit de TMT Predictions 2015. Met dit jaarlijks initiatief geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecomindustrie (TMT).

Deloitte voorspelt dat er in 2015 zeker één miljard op het internet aangesloten apparaten worden verkocht. Dit is een stijging van 60% ten opzichte van 2014. Meer dan 60% van deze apparaten, ook wel ‘the Internet of Things’ genoemd, wordt gekocht en gebruikt door het bedrijfsleven, ondanks de mediafocus op consumenten voor bijvoorbeeld het via een internetverbinding controleren van hun thermostaten, licht en huishoudelijke apparaten. Patrick Steemers, partner en telecomexpert bij Deloitte: “De voordelen van het verbinden van apparaten met het internet zijn voor bedrijven vele malen groter dan voor consumenten. Zo kunnen kritische bedrijfsprocessen beter worden gecontroleerd, worden meer bruikbare gegevens verzameld en is een meer klantvriendelijke dienstverlening mogelijk. Een voorbeeld is de koffieautomaat op kantoor die via internet doorgeeft of de bonen moeten worden aangevuld. Bij consumenten gaat het voornamelijk nog om apparaten zoals thermostaten, die normaal gesproken al zijn ingesteld op de wensen van de gebruiker. Bij dergelijke toepassingen is de toegevoegde waarde voor de consument niet direct heel groot.”

Contactloos betalen in stroomversnelling

Het aantal contactloze, mobiele betalingen raakt dit jaar in een stroomversnelling. Verwacht wordt dat voor eind 2015 5% van de smartphonegebruikers met de juiste specificaties dit ook daadwerkelijk minstens 1 keer per maand doet. In 2014 werd dit nog door minder dan 0,5% van de gebruikers gedaan. “Smartphones worden al ingezet voor het overmaken van geld, het controleren van het saldo en het uitvoeren van online transacties. Toch loopt de populariteit voor het in de winkel betalen met een smartphone nog achter op de traditionele portemonnee. Wanneer meer retailers deze vorm van betalen accepteren en consumenten de voordelen kennen, wordt contactloos betalen een stuk populairder.”

Vraag naar eBooks nog geen bedreiging voor gedrukte boeken

Verder voorspelt Deloitte dat de omzet van gedrukte boeken vijf keer hoger ligt dan de omzet van eBooks en hiermee gesteld kan worden dat eBooks nog geen grote bedreiging vormen voor gedrukte versies. Zo lezen 18- tot 29-jarigen nog steeds gedrukte boeken; bijna driekwart van de jonge lezers kiest voor een versie in hardcopy.

 

deloitte.PNG

bron: telebeeld.nl