Dit zijn de telecommunicatie trends van 2017

Het jaar loopt ten einde, 2016 is inmiddels bijna voorbij. Dit is de tijd van terugkijken en vooruitblikken. In de wereld van Telecom verandert er veel en dat gaat ontzettend snel, terugkijken is dus niet nodig! Wel kijk ik graag met je vooruit naar het komende jaar.

In 2017 verwacht ik een nog explosievere groei in data dan de afgelopen jaren. Dit komt voornamelijk door de enorme toename van werken in de Cloud en het zogenoemde ‘nieuwe werken’, oftewel: de flexibele werkplek.  Daarnaast komen er steeds meer slimme oplossingen die onze bereikbaarheid en communicatie beter en makkelijker maken. Beveiliging van data en communicatie is hierbij essentieel. Mede hierdoor is het ook geen verrassing dat IT en Telecom steeds verder naar elkaar toe groeien. Integratie van beiden wordt steeds belangrijker.

Een voorspelling van de top 5 trends in telecommunicatie voor 2017? Je vindt het in deze blogpost. 

Vast-mobielintegratie
Jaren geleden was je óf op je vaste, óf op je mobiele nummer bereikbaar. Via de centrale kon je een intern nummer doorschakelen naar een 06-nummer, waardoor het leek alsof je met je mobiele toestel onderdeel was van de telefooncentrale. Of je in gesprek was kon niet gezien worden.

Tegenwoordig kunnen we mobiele telefoons - dankzij de integratie van vaste en mobiele telefonie - volledig onderdeel maken van de (bedrijfs-)telefonieomgeving. Je bent daardoor op één (vast) nummer bereikbaar. De telefooncentrale ziet daarnaast ook wat de status is (in gesprek, beschikbaar etc.) van zowel je mobiele als vaste toestel en kan hier rekening mee houden wanneer er gebeld wordt. De tussenkomst van een receptioniste, om te kijken of je bereikbaar bent, is niet meer nodig. De telefooncentrale weet of - en zo ja waar - je bereikbaar bent. In de toekomst zal zelfs op basis van locatie, (GPS, WiFi, Bluetooth) je bereikbaarheid bepaald kunnen worden. Waarom zou je je vaste toestel over laten gaan als je in de auto zit? Daarnaast wordt het - mede door apps zoals Skype for Business -steeds minder belangrijk welk apparaat je gebruikt. Met enkel één account op de telefooncentrale kun je bereikbaar zijn op iedere gewenste locatie. Of je nu achter je bureau, in de auto of ergens in een hotel zit, jij bent bereikbaar op één persoonlijk nummer. En doordat het een cloud oplossing is kunnen er ook heel eenvoudig nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden.
 
Cloud
Als we het hebben over ‘de Cloud’, dan bedoelen we hiermee diensten die je medewerkers kunnen gebruiken zonder dat deze diensten op een pc of laptop geïnstalleerd staan. Diensten uit de Cloud worden vanuit een datacenter (dat van je bedrijf, je ICT- of telecomleverancier of bijvoorbeeld Microsoft of Amazon) naar de eindgebruiker ‘gestreamd’ en kunnen daardoor vanaf elke locatie op elk gewenst apparaat met een internetverbinding worden benaderd. De bekendste voorbeelden van Clouddiensten zijn Netflix en Spotify, maar ook steeds meer zakelijke diensten (zoals e-mail, opslag, het delen van documenten en CRM- en boekhoudsystemen) werken vanuit de Cloud.

Je kunt als bedrijf de Cloud op veel verschillende manieren integreren in je omgeving. Zo kun je volledige werkplekken in de Cloud afnemen, maar je kunt er ook voor kiezen om slechts een deel van de diensten via de Cloud te laten lopen en deze te combineren met hetgeen je ‘on premise’ hebt staan. Daarnaast kun je ‘kant-en-klare’ Clouddiensten, zoals Office365, combineren met persoonlijke, op maat gemaakte Clouddiensten via je eigen leverancier.

Bedrijven die gebruikmaken van de Cloud kunnen enorm flexibel zijn met het inzetten van resources. Een en ander kan resulteren in een groot concurrentievoordeel. Zo zijn er veel hele grote, maar ook kleine leveranciers van Cloudopslag. Je hebt meestal de keuze uit verschillende abonnementsmodellen, waardoor je geen hoge investering hoeft te doen om te starten. Het onderhoud en het beheer is dan ook minimaal.

Voor medewerkers heeft de Cloud (wederom) als voordeel dat men altijd en overal bij gegevens kan, onafhankelijk van het apparaat waarmee gewerkt wordt. Feitelijk kunnen medewerkers, indien er een netwerkverbinding beschikbaar is, overal ter wereld bij de gegevens (voor zover de werkgever dit toelaat).

Clouddiensten voorzien meestal automatisch in updates. Of het nu software- of beveiligingsupdates of juist nieuwe functionaliteiten betreft, je bent altijd up-to-date. Wanneer al je bestanden in de Cloud staan en je laptop raakt kwijt, dan zou je de laptop op afstand kunnen wissen met een EMM-oplossing (hierover later meer) en blijven je gegevens veilig in de Cloud.

Unified Communications
Unified Communications maken communicatie voor zowel zender als ontvanger gemakkelijker doordat diverse diensten (e-mail, telefonie, instant messaging, etc.) aan elkaar gekoppeld worden. De eerdergenoemde ‘slimme’ telefooncentrale die herkent of en waar je bereikbaar bent, is daar een voorbeeld van. Ook het doorsturen van een voicemail naar e-mail of fax naar e-mail, zijn daar voorbeelden van.

Een goed voorbeeld van een zakelijke communicatieoplossing is Skype for Business. Je kent het wellicht als applicatie om mee te (video) bellen. Maar inmiddels maakt Skype for Business het ook mogelijk om te bellen, online te vergaderen, je scherm te delen en om bestanden te delen. Dat alles in één app. De app is beschikbaar voor vrijwel alle platformen - denk aan Windows, Mac OS, maar ook Android en iOS - en kan daarmee op de meeste apparaten (al dan niet mobiel) geïnstalleerd worden. Het kan zelfs op smartwatches, smart TV’s of een Xbox gebruikt worden. Skype for Business kan ten slotte ook via een webadres benaderd worden. Dit is dan ook direct de grootste kracht van deze oplossing: een gebruiker kan overal inloggen en gebruikmaken van de dienst. Zelf gebruik ik het dagelijks om te communiceren met collega’s, leveranciers en klanten. Ik vind het daarbij vooral erg handig om de actuele status te kunnen zien van mijn contacten: is mijn collega beschikbaar of zit deze bijvoorbeeld in een vergadering? 

MDM (Mobile Device Management) wordt EMM (Enterprise Mobility Management)
Veel bedrijven zijn nog op zoek naar een passende MDM-oplossing. Echter wordt MDM tegenwoordig gezien als een onderdeel van Enterprise Mobility Management.

Wat is het verschil tussen MDM en EMM? MDM maakt het mogelijk om apparaten op afstand te beheren, configureren en te beveiligen. Bij Enterprise Mobility Management gaat het niet om het apparaat, maar wie welke data en applicaties mag benaderen en vanaf welke plek. Dit komt o.a. door de nieuwe manieren van werken zoals hierboven in de andere trends zijn beschreven. Het is van belang dat zakelijke gegevens niet lokaal op een toestel opgeslagen worden. Door het gebruik van EMM kunnen zakelijke- en privégegevens eenvoudig gescheiden worden en heeft het bedrijf het beheer van de zakelijke content onder controle. Tevens is het van belang dat datacommunicatie verloopt via een beveiligde verbinding, zonder dat er een aparte VPN-verbinding opgezet hoeft te worden door de gebruiker zelf. Kortom: Enterprise Mobility Management zorgt ervoor dat er veilig gewerkt kan worden en dat datalekken worden voorkomen.
 
Conversational systems
Apple heeft Siri, Microsoft heeft Cortana, Google heeft Google Now en Samsung heeft Bixby. Dit zijn in de basis Conversational Systems, oftewel kunstmatige adviessystemen. Deze kunstmatige adviessystemen zijn in staat om jouw vragen te beantwoorden, zonder dat daar een persoon aan te pas komt. Dat dit nog in het beginstadium is, zal iedereen die het ooit geprobeerd heeft kunnen beamen. De kunstmatige intelligentie die erachter zit zal echter alleen maar groter worden.

Wanneer je nu tegen Siri zegt dat je honger hebt, gaat ze op zoek naar restaurants in de buurt. Als je zegt dat je naar huis wil, start de navigatie op. Op dit moment is een chatbot, bijvoorbeeld op een website, nog geen vervanger voor een klantenservicemedewerker. Toch zal dit op korte termijn wel deels gaan veranderen. Simpele vragen over bijvoorbeeld openingstijden of de voorraad van een bepaald product, kunnen uit een database gehaald worden en door een chatbot beantwoord kunnen worden. Door het gebruik van algoritmes en big data kan er intelligentie opgebouwd worden en kunnen ook complexere vragen beantwoord worden. Tevens kunnen persoonlijke voorkeuren meegenomen worden. Op dezelfde manier als Google dat nu al in zijn zoekresultaten doet. Zo kan de chatbot in plaats van een verwijzing naar bijvoorbeeld een handleiding of de algemene voorwaarden (waar de gebruiker dan zelf nog in moet gaan zoeken) een specifiek antwoord geven .

Welke trend het helemaal gaat worden in 2017?
Ik houd de ontwikkelingen zeker nauwlettend in de gaten. Is jouw organisatie op deze ontwikkelingen voorbereid? Wij denken graag met je mee en wachten op je telefoontje!