Zo houd je het opgeruimde vakantiegevoel lang vast!

Terug van vakantie en met een opgeruimd gevoel zin om weer te beginnen? Dat is mooi! Laat je niet gelijk afleiden door je (over)volle e-mailbox of de vele Teams-berichtjes en volg onze tips. We geven je 3 tips hoe je met enkele handigheden in Microsoft 365 het opgeruimde vakantiegevoel nog lang kunt vasthouden!

1. Maak to do-tjes aan

Veel mensen blokken direct na hun vakantie tijd in hun agenda om alle mail en chatberichten te lezen, zodat ze weer ‘bij’ zijn. Dat is efficiënt. Nóg efficiënter is als je de To Do-app van Microsoft gebruikt. Deze verzamelt geautomatiseerd alle taken en afspraken die aan jou zijn toegewezen uit Teams, Outlook of andere applicaties. Je kunt deze koppelen aan een dag, er eigen taken of takenlijstjes aan toevoegen, en ook reminders aanmaken. Zo ben je snel bij en vergeet je nooit meer iets te doen!

2. Pas notificaties aan

Iedereen heeft zijn eigen motivatie om door een verandering te gaan, en iedereen beslist op een eigen moment en om persoonlijke motieven om mee te gaan met een verandering. Daarom is het belangrijk om het implementatietraject inzichtelijk te maken en medewerkers erbij te betrekken. Kevin: “Op het moment dat je weet waar mensen staan in een verandering, kun je daar vrij eenvoudig activiteiten aan koppelen, gericht op dat specifieke onderdeel, waardoor het proces een stuk effectiever verloopt.” Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat medewerkers de tool optimaal (leren) gebruiken, want dan wordt voldaan aan een belangrijk deel van de organisatiedoelstellingen. “Of dat nu 20 procent meer verkoop is, 10 procent betere logistieke prestaties of 50 keer zo efficiënt afspraken maken. Wanneer iedere medewerker de nieuwe tool optimaal gebruikt, bereik je die doelen.

3. Houd je mailbox overzichtelijk

Laat je mailbox niet (weer) overstromen. Veel binnenkomende e-mailtjes zijn standaard e-mailtjes, bijvoorbeeld van Microsoft zelf. Je kunt eenvoudig in Outlook instellen dat deze (en ook andere) mails geautomatiseerd naar een specifieke map worden verplaatst. Zo verstoren ze niet de e-mails die er écht toe doen en kun je ze checken op het moment dat het jou uitkomt. Dat houdt je e-mailbox tijdens je vakantie én daarna lekker overzichtelijk.

Opgeruimd weer aan de slag?

Veel van zulke handigheden kun je zelf instellen, maar onze adoptieconsultants vertellen je er ook graag meer over. Lees hoe zij dit aanpakken. Plan een vrijblijvende afspraak in met een van onze Adoptie & Change Consultants, dan bekijken we graag wat we voor jou kunnen betekenen! Bel naar het telefoonnummer 040 – 211 11 11 of stuur een e-mail naar [email protected].