Adoptie bepaalt het succes van een nieuw systeem – dit betekent het voor jouw organisatie
Een succesvolle technische implementatie kan niet bestaan zonder bijbehorend ‘adoptie & change’-traject. Net zoals een inspirerend verandertraject weinig kans van slagen heeft wanneer er een technisch minder sterk product wordt geïmplementeerd. Het een kan niet zonder het ander en beide dragen direct bij aan de ROI en het succes van de implementatie.
Neem de implementatie van Microsoft Teams, een tool die organisaties de kans biedt de toegang tot bedrijfsinformatie te verbeteren zodat werknemers efficiënter kunnen werken. Slim samenwerken kan een organisatie flinke besparingen opleveren, zowel in tijd als geld. Maar alleen de implementatie van zo’n tool leidt niet automatisch tot besparingen. Om maximaal te profiteren is het belangrijk dat iedereen in de organisatie het nut en de noodzaak van een nieuwe tool inziet; dat geldt niet alleen voor Teams, maar voor iedere tool of dienst die geïmplementeerd wordt.
Nut en noodzaak koppelen met organisatiedoel
Daar ontbreekt het bij technische implementaties nog wel eens aan. Niet zelden wordt een nieuw systeem geïmplementeerd, worden medewerkers getraind en nadat het live is, is het klaar. Maar de ROI van een implementatie zit hem in de adoptie binnen de organisatie.
Wanneer medewerkers de nieuwe werkwijze niet omarmen en niet met het systeem gaan werken, kun je nooit spreken van een succesvolle implementatie. Daarom is het cruciaal dat adoptie & change in het proces om tot een nieuw systeem te komen, wordt meegenomen. Dat heeft niets te maken met moeilijke mensen of weerstand. Iedere medewerker kijkt op zijn eigen manier naar nut en noodzaak van een systeem voor de organisatie. Hij benadrukt dat management en directie een belangrijke rol spelen bij deze ‘awareness’. Wij kunnen als IT- en telefonie partner wel vertellen waarom jouw mensen ermee moeten werken, maar alleen de directie kan nut en noodzaak koppelen aan het doel van de organisatie.
Gerichte activiteiten
Iedereen heeft zijn eigen motivatie om door een verandering te gaan, en iedereen beslist op een eigen moment en om persoonlijke motieven om mee te gaan met een verandering. Daarom is het belangrijk om het implementatietraject inzichtelijk te maken en medewerkers erbij te betrekken. Kevin: “Op het moment dat je weet waar mensen staan in een verandering, kun je daar vrij eenvoudig activiteiten aan koppelen, gericht op dat specifieke onderdeel, waardoor het proces een stuk effectiever verloopt.” Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat medewerkers de tool optimaal (leren) gebruiken, want dan wordt voldaan aan een belangrijk deel van de organisatiedoelstellingen. “Of dat nu 20 procent meer verkoop is, 10 procent betere logistieke prestaties of 50 keer zo efficiënt afspraken maken. Wanneer iedere medewerker de nieuwe tool optimaal gebruikt, bereik je die doelen.
Hebben jouw medewerkers ook behoefte aan meer uitleg over jullie IT- en telecomomgeving?
Benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Een adoptietraject kan uitkomst bieden! Plan een vrijblijvende afspraak in met een van onze Adoptie & Change Consultants, dan bekijken we graag wat we voor jou kunnen betekenen! Bel naar het telefoonnummer 040 – 211 11 11 of stuur een e-mail naar [email protected].