Apple Business Manager

Het bedrijfsleven wordt steeds mobieler, medewerkers krijgen steeds meer de gelegenheid om overal en met elk device te werken. Dat betekent dat het beheer van mobiele devices steeds belangrijker wordt. Apple speelt al jaren slim in op deze ontwikkelingen en biedt tools aan om het beheer en de uitrol zo makkelijk mogelijk te maken. De producten van Apple zijn intuïtief en gebruiksvriendelijk en daarom zijn ze goed in te zetten binnen een zakelijke omgeving. Een recente ontwikkeling op zakelijk gebied van Apple is Apple Business Manager. PHC volgde een training over deze nieuwe portal en neemt je hier mee in de mogelijkheden en nieuwigheden.

Als zakelijke gebruiker kon je voorheen bij Apple gebruik maken van onder andere de DEP (Device Enrollment Program) portal voor de registratie en beheer van (nieuwe) apparaten en de VPP (Volume Purchase Program) portal voor het beheer van content als Apps en Books. Deze twee portals zijn samengevoegd tot Apple Business Manager. Hieraan is ook het beheer van gebruikersrollen toegevoegd als nieuwe functionaliteit.
Apple Business Manager is dus dé nieuwe portal voor organisaties om devices, content en rollen te beheren. De naam Apple DEP verdwijnt, al blijft het klantnummer voor organisaties voorlopig nog DEP ID heten.

Apparaten

Voorheen heette deze functionaliteit Apple DEP. In een eerder blog wordt precies uitgelegd wat Apple DEP voor een organisatie kan betekenen. Heel kort gezegd zorgt het voor onderstaande extra functionaliteiten in combinatie met een Mobile Device Management-oplossing (MDM).

  • Devices automatisch aanmelden bij MDM
  • De configuratie voor gebruikers stroomlijnen
  • Aanvullende instellingen en supervisie beheren

Apple Business Manager is voor:

  • Apple TV
  • iPad
  • Mac
  • iPod
  • iPhone

Content

Deze functionaliteit heette VPP en was bereikbaar via een aparte portal. Via Content is het voor een organisatie mogelijk om Apps en boeken op maat aan te kopen en eenvoudig te verspreiden via een MDM-oplossing. Het grote voordeel hierbij is dat je deze naar apparaten kunt pushen zonder dat hier een Apple ID aan te pas komt. De organisatie koopt een app en kan die op deze manier naar een medewerker pushen. Wanneer de medewerker uit dienst gaat, kan de organisatie de licentie intrekken en naar een andere medewerker pushen. Met de nieuwe Apple Business Manager Content kan een beheerder de licenties ook nog wisselen tussen verschillende locaties.

Wat is er nieuw in Apple Business Manager?

Het is nu mogelijk om in de portal heel eenvoudig nieuwe Managed Apple IDs aan te maken. Daarnaast is het tegenwoordig ook mogelijk om Apple ID's te laten federeren met (Azure) Active Directory waardoor je in één keer op basis van de AD-accounts Managed Apple ID's aanmaakt voor gebruikers. Hierdoor kunnen de gebruikers inloggen met de voor hen reeds bekende inloggegevens en hoeven ze geen nieuw gebruikers ID of wachtwoord te onthouden. Deze Managed Apple ID's kunnen onder andere gebruikt worden om rollen toe te kennen in de portal, maar zijn tegenwoordig ook te gebruiken als 'regulier' Apple ID voor bijvoorbeeld aankopen in de App Store of het gebruik van iCloud.

De functie Rollen is dan ook helemaal nieuw. Voorheen kon je alleen een DEP ID aanvragen met een Apple ID dat nog niet eerder gebruikt was. Door de nieuwe rollenfunctionaliteit is dit niet meer noodzakelijk. Nu is het mogelijk om verschillende rechten toe te kennen aan de hand van verschillende gebruikersrollen.

Ook is het nu mogelijk maximaal 5 beheerders te hebben (voorheen maar één). Het voordeel is dat wanneer er een beheerder uit dienst gaat er toch nog anderen alle rechten hebben in Apple Business Manager. De beheerder is verantwoordelijk voor Apple Business Manager bij je organisatie en voor het accepteren van de voorwaarden van Apple Business Manager. Een beheerder heeft automatisch rechten tot alle functionaliteiten. Alle andere rollen kunnen gecombineerd worden. Iemand kan dus meerdere rollen hebben.

Personenmanager (rollen)

Binnen je organisatie zijn personenmanagers verantwoordelijk voor specifieke locaties. Zij kunnen aan elke locatie worden toegewezen en personen en materiaal beheren.

Apparatenmanager (DEP)

Apparatenmanagers helpen de beheerder met Apple Business Manager. Zij bevinden zich bij de organisatie en beheren apparaten en MDM-servers.

Materiaalmanager (VPP)

Binnen je organisatie zijn materiaalmanagers verantwoordelijk voor aankopen in bulk bij specifieke locaties. Zij kunnen aan elke locatie worden toegewezen en licenties voor apps en boeken beheren.

Medewerker

Binnen je organisatie hebben medewerkers geen managementbevoegdheden bij specifieke locaties. Zij kunnen zich overal bevinden en hebben basisbevoegdheden binnen Apple Business Manager:

  • Basisbevoegdheden (vereist)
  • Beheerde apparaten gebruiken
  • Inloggen op icloud.com met een beheerde Apple ID
  • Beheerde apps en boeken gebruiken

Werknemers kunnen Apple interfaces bedienen met bekende gebaren als swipen, scrollen en tikken. Zo werken ze effectiever samen, houden ze hun zaken beter op orde en hebben ze nieuwe programma’s en procedures binnen no time onder de knie. Mocht je geïnteresseerd zijn geraakt in Apple Business Manager of wil je meer info neem dan vrijblijvend contact op.

Neem contact op