Omzet NL-markt mobiele diensten daalt 4% naar 1,2 mld

De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het eerste kwartaal van 2015 jaar-op-jaar met vier procent in omzet gedaald naar 1,17 miljard euro. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2014 bedroeg de omzetdaling 5,5 procent. Alleen Vodafone wist groei van omzet en marktaandeel te realiseren. Dat blijkt uit het meest recente Dutch Mobile Operator-rapport van Telecompaper.

Hoewel de markt voor mobiele diensten blijft krimpen, neemt de daling geleidelijk af. Zo was er in het eerste kwartaal van 2014 nog sprake van een daling van 10,7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. De impact van regelgeving was in Q1 van 2015 geringer, terwijl er meer omzetgroei uit datadiensten was.

 

chart (2).png

De omzet uit spraakdiensten daalde in het eerste kwartaal met 9,7 procent jaar-op-jaar. Hoewel de omzet uit datadiensten groeide, betekende de omzetdaling uit sms-diensten met dubbele cijfers dat de totale non-voice omzet met slechts drie procent jaar-op-jaar steeg. Het aandeel van non-voice in de totale mobiele-dienstenomzet is gegroeid naar 48 procent.

Vodafone realiseert groei

Van de drie mobiele operators (MNO’s) wist Vodafone door een groeiend aandeel in de omzet van postpaid-klanten 2,3 procentpunten groei in marktaandeel te realiseren jaar-op-jaar. T-Mobile verloor de meeste omzet zowel op jaarbasis als op kwartaalbasis en zag zijn marktaandeel in Q1 met 2,3 procentpunten jaar-op-jaar dalen. Het omzetaandeel van KPN bleef relatief stabiel op ruim 41 procent marktaandeel.

Uitgaand van de huidige cijfers en de meest recente marktontwikkelingen, verwacht Telecompaper dat de Nederlandse markt voor mobiele diensten over heel 2015 een omzetdaling zal incasseren van vijf procent naar 4,7 miljard euro.

20,6 mln mobiele simkaarten

Het aantal mobiele simkaarten (van de drie MNO’s, Ziggo, Tele2 en de overige MVNO’s) kwam eind eerste kwartaal van dit jaar uit op 20,6 miljoen, een kleine toename van één procent in 12 maanden tijd. Die groei komt vooral voor rekening van het stijgende aantal postpaid-klanten (vooral bij Vodafone en KPN). De mobiele penetratie steeg licht naar 121,9 procent.

 

bron: telecompaper.nl